Health,  Inspiratie

Breng jezelf tot rust met ademen

Heb jij dat ook wel eens dat het maar door blijft gaan in je hoofd? Dat je de rust maar niet kunt vinden? Dat het een wirwar aan gedachten is in je hoofd? Of dat er maar niet echt wat uit je vingers komt?

Dat gebeurt mij regelmatig maar ik heb gelukkig verschillende tools die ik dan kan inzetten om de rust en focus weer te vinden. Dansen, luid meezingen met muziek of wandelen in de natuur zijn dan heerlijke tools om te gebruiken.

Een andere en super simpel toe te passen manier om jezelf te kalmeren is bewust ademen.

Een goede oefening om te doen als je je gestrest of druk voelt is Nadi Shodhana of wisselende neusgat ademhaling. Dit is een ademhalingsoefening waarbij je afwisselend door het linker- en rechterneusgat ademt.

De wisselende neusgat ademhaling heeft een super kalmerend effect en brengt balans terug in lichaam en geest.

Zo voer je de wisselende neus ademhaling uit:

1. Zorg dat je ontspannen rechtop zit. Dat kan op de stoel of op de vloer in kleermakerszit.

2. Plaats je rechterduim op je rechter neusgat en adem diep in via je linkerneusgat.

Na de inademing sluit je met je ringvinger je linkerneusgat . Nu bevrijd je het rechterneusgat en adem je uit via dit rechterneusgat.

3. Nadat je volledig hebt uitgeademd, adem je in door dit rechterneusgat. Als je volledig hebt ingeademd sluit je dit neusgat af met je duim.

4. Vervolgens bevrijd je het linkerneusgat en adem je hierdoor weer uit.

5. Doe dit een paar minuten. Dus het neusgat waarmee je uitademt is het neusgat waarin je weer inademt.

Adem in door links … uit door rechts … in door rechts … uit door links …

Deze zelfde ademhalingsoefening kun je ook zonder handen uitvoeren. Omdat ik dan nog beter mijn aandacht erbij moet houden vind ik dat een heel fijne oefening.

Daarnaast is die heel simpel te doen als je in gezelschap bent want je ziet er niets van ;-).

Dat doe je zo:

1. Stel je voor dat je alle lucht alleen door je linkerneusgat inademt. Voel heel bewust de luchtstroom in je linkerneusgat.

2. Adem uit door alleen je rechter neusgat. Visualiseer de luchtstroom in je rechterneusgat.

3. Adem in door alleen rechts… en uit alleen door links.. in door links … en uit door rechts. En zo rustig door.

Je zult merken dat de ademhaling vanzelf trager en kalmer wordt

Blijf na de wisselende ademhalingsoefening nog even na zitten in stilte.

Voor meer rust lees je hier nog een aantal oefeningen.