UTAT_childpose
Gezondheid

Childpose; uitloggen van de omgeving en inloggen bij jezelf

Ken je het gevoel dat je druk bent met je computer, tablet of telefoon en je er opeens klaar mee bent? Omdat iets niet wil lukken of je maar over een kwestie blijft malen en piekeren. In zo’n geval is de uit-knop heerlijk! Uitloggen en even iets anders gaan doen.

Tijdens stressvolle situaties of zo’n pieker-hoofd is het lastig om de rust in jezelf te vinden. Toch zijn die ‘uitlog’ momenten heel belangrijk.  De Childpose of kindhouding zou je kunnen zien als zo’n uit-knop. Even uitloggen van alles chaos om je heen en inloggen bij jezelf.

De Childpose is voor de meeste mensen een makkelijke houding maar met grote waarde. Door die eenvoud is hij moeiteloos overal toe te passen om met volle aandacht bij jezelf komen.

Let’s start
Stap 1
Kom op handen en knieën op een comfortabel matje, kleed of bed.
Stap 2
Breng je tenen bij elkaar en je knieën iets uit elkaar. Breng de heupen naar achteren[billen naar de hielen]. Voelt dit niet goed in de knieën plaats dan een opgerolde deken tussen de dijbenen en kuiten. Is de ondergrond onder de knie of wreef te hard, plaats dan ook daar een deken.
Stap 3
Laat je bovenlichaam naar de vloer zakken. Leg je voorhoofd op de mat of op een yogablok of boek. Leg je armen ontspannen naast je hoofd of langs je lichaam.
Stap 4
Sluit je ogen en breng je aandacht naar binnen. Volg ontspannen je ademstroom, observeer de ademhalingen in je lichaam.
Stap 5
Voel hoe je lichaam zwaarder wordt en als het ware smelt van spanning in ontspanning. Blijf zolang in de houding als het goed voelt voor jou. Dat kan 1 minuut zijn maar ook 10. Neem je rust om volledig uit te loggen en in te loggen bij jezelf. Geef je over aan de rust om te voelen zonder te forceren.

Voordelen van de Childpose
• Een ontspannende houding om in te rusten op ieder moment dat jij een pauze nodig hebt.
• De childpose geeft een zachte stretch in de rug. En als de knieën wat breder staan ook stretch aan binnenkant been.
• Als een kind in de baarmoeder, daar komt de naam vandaan, geeft de child pose geborgenheid. Een gevoel van thuiskomen, een gevoel van veiligheid even weg van alle hectiek.
• Volledige overgave en loslaten. Loslaten van spieren, gedachten en gevoelens. Dit klinkt heel eenvoudig maar vraagt zeker oefening. Kwestie van gewoon vaak doen.
• Het is fijn om een meditatie te doen in de childpose. Doordat je heel dicht bij jezelf bent in deze houding, minder afgeleid door de wereld om je heen is de childpose heel geschikt voor een meditatie. Volg je adem, een klankmeditatie of een gesproken meditatie.

De childpose kun je ieder moment van de dag, [bijna] overal toepassen. Naast je bureau op het werk, in de woonkamer of in de tuin. En midden in de Ikea weet ik uit ervaring 😉

Voor mij is de childpose de ultieme houding om de dag te starten of af te sluiten. In bed of op de yogamat, een kort moment voor mijzelf, even stilstaan in het moment. In verbinding met mijzelf.

Gun jezelf ook dit moment.