Food,  Gezondheid,  Inspiratie

Pittige geroosterde kikkererwten

Kikkererwten, als kind had ik er nog nooit van gehoord, maar tegenwoordig eet ik ze regelmatig. Ik denk dat ik ze als kind erg leuk en lekker had gevonden, al was het alleen maar door de grappige naam.

Kikkererwten zijn peulvruchten die je zowel in gedroogde vorm als voorgekookt kunt kopen. Ze worden vaak verwerkt in vegetarische gerechten. Ze zijn het hoofdbestanddeel van de populaire, in Nederland ingeburgerde, falafel en hummus. De kikkererwten doen het ook goed door een salade, in een buddha bowl of als tussendoortje.

Kikkererwten zijn een bron van vitamines en mineralen. Daarnaast bevatten kikkererwten veel vezels en eiwitten waardoor ze je goed vullen. Dat alles maakt deze pittige geroosterde kikkererwten tot een bijzonder geschikte snack bij de borrel of als tussendoortje mee naar je werk.

Ingrediƫnten geroosterde kikkererwten:

  • 200 g kikkererwten [pot of blik]
  • 2 tl kerrie
  • 1 tl komijn
  • 1 tl chilipoeder
  • 1 eetlepel olijfolie

Zo maak je het:


Spoel de kikkererwten af met water en laat ze uitlekken.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Meng de kikkererwten met de eetlepel olijfolie, kerrie, komijnpoeder en zout. Spreid ze vervolgens uit over een met bakpapier beklede bakplaat.

Rooster ze 30 minuten in de oven, hussel ze na 15 min wat door elkaar.

Laat ze afkoelen en smullen maar!

Wat is jouw favoriete mix?

Varieer ook eens met andere kruiden. Knoflookpoeder, zwarte peper en paprika doen het ook heel goed. En wat denk je van nootmuskaat en kaneel šŸ™‚

.

.